Sök:

Sökresultat:

7521 Uppsatser om Produkt design - Sida 1 av 502

Utveckling av en universell laddare

Syftet med examensarbetet har varit att undersöka möjligheterna att utveckla, producera och lansera en ny universell laddare. Målet har varit att kunna ladda så många modeller av så många produkter som möjligt, vilket innefattar mobiltelefoner, kameror, datorer och MP3-spelare etc. Arbetet skulle leda fram till ett förslag på produkt.Genom att undersöka befintliga patent och produkter, har marknaden granskats och slutsatsen är att det finns en uppsjö av universella laddare på marknaden. Dock finns det få produkter som inger säkerhet, möjliggör multipel laddning och som är stationära. Dessa egenskaper blev grundstenar i den kravspecifikation som utarbetades.

Att presentera en produkt som inte existerar : En rapport om designprocessen av en presentationswebbplats för PROSK8?s nya produktkoncept

Denna rapport beskriver processen av skapandet av en webbaserad säljpresentation av en av företaget PROSK8?s planerade produkter. Målet med presentationen är att skapa nyfikenhet och förtroende genom visuell design och ska fungera som ett verktyg och stöd för företagets presentatörer vid möten med investerare. Centralt för denna process är upplevelsedesign, varför utgångspunkten för arbetsflödet bygger på Jesse James Garretts modell av ?The elements of user experience?.

Utveckling av kombisåg

Denna rapport avhandlar det examensarbete som genomförts av Rua Dawood och Noor M. Yasin, vårterminen 2013 vid Mälardalens högskola. Rapporten redogör för den design- och funktionsmässiga utvecklingen av en såg, med hänsyn till det uppdragsgivande företagets sortiment och användares önskemål.Vår uppdragsgivare är EKA-knivar AB, som är ett ledande företag inom tillverkning av knivar och sågar i Sverige. Av EKA-knivar AB fick vi uppgiften att utveckla en såg som kan passa för användning ute i skogen och hemma. Problemet med dagens såg är att den har skarpa och vassa kanter och ett icke ergonomiskt handtag som ökar belastningen på handen och handleden vid arbete.

Artefakter i utveckling : Om designartefakters betydelse i en utvecklingsprocess

Genom att föra samman människor med olika bakgrund och utbildning kan åtskilliga idéer skapas, nya metoder utvecklas och mer kreativa och originella designlösningar produceras. Baksidan är, att ju fler olika människor med olika bakgrund som är involverade i ett projekt desto svårare blir det att kommunicera inom gruppen av olika individer och svårare att komma vidare i en design- och utvecklingsprocess. Vi har under våren deltagit som en del i ett större programvaruutvecklingsprojekt och skapat och använt oss av flera olika designartefakter som medel för att främja samarbete, kommunikation och designarbetet av den produkt vi utvecklade. I denna uppsats beskriver vi hur dessa designartefakter har kommit till, förändrats och hur de har påverkat oss och vårt designarbete. Syftet med uppsatsen är att visa på vilket sätt man kan integrera metoder från olika discipliner i ett programvaruutvecklingsprojekt och framförallt hur arbetet med, och kring designartefakter spelar en viktig roll i utvecklingen av en produkt..

Mätning i Strandvik : Inmätning och kartering av Strandviks småbåtshamn

Denna rapport avhandlar det examensarbete som genomförts av Rua Dawood och Noor M. Yasin, vårterminen 2013 vid Mälardalens högskola. Rapporten redogör för den design- och funktionsmässiga utvecklingen av en såg, med hänsyn till det uppdragsgivande företagets sortiment och användares önskemål.Vår uppdragsgivare är EKA-knivar AB, som är ett ledande företag inom tillverkning av knivar och sågar i Sverige. Av EKA-knivar AB fick vi uppgiften att utveckla en såg som kan passa för användning ute i skogen och hemma. Problemet med dagens såg är att den har skarpa och vassa kanter och ett icke ergonomiskt handtag som ökar belastningen på handen och handleden vid arbete.

Nästa generations ryggskydd

?Nästa generations ryggskydd? är ett examensarbete vid Innovations- och designingenjörsprogrammet på Karlstads Universitet. Uppdragsgivaren är Stefan Ytterborn på POC Sweden i Stockholm.POC är ett företag som satsar på att utveckla ny och effektiv skyddsutrustning till alpinskidåkare för att förhindra allvarliga skador. Då utrustningen och åkstilen ständigt blir mer extrem måste även skyddsutrustningen utvecklas för att ge så bra och smidigt skydd som möjligt.Uppdraget har gått ut på att ta fram en produkt eller metod som skyddar ryggen vid alpin skidåkning. Denna problemformulering har varit väldigt öppen och gett en hel del spelrum vid idégenerering och produktframtagning.Examensarbetet resulterade i en produkt som skyddar ryggen mot den nuförtiden mer frekventa skadeformen, kompressionsskador.

Nästa generations ryggskydd

?Nästa generations ryggskydd? är ett examensarbete vid Innovations- och designingenjörsprogrammet på Karlstads Universitet. Uppdragsgivaren är Stefan Ytterborn på POC Sweden i Stockholm.POC är ett företag som satsar på att utveckla ny och effektiv skyddsutrustning till alpinskidåkare för att förhindra allvarliga skador. Då utrustningen och åkstilen ständigt blir mer extrem måste även skyddsutrustningen utvecklas för att ge så bra och smidigt skydd som möjligt.Uppdraget har gått ut på att ta fram en produkt eller metod som skyddar ryggen vid alpin skidåkning. Denna problemformulering har varit väldigt öppen och gett en hel del spelrum vid idégenerering och produktframtagning.Examensarbetet resulterade i en produkt som skyddar ryggen mot den nuförtiden mer frekventa skadeformen, kompressionsskador.

Great design experiences don?t happen by accident - En kvalitativ studie om design av upplevelser i Surface-computing system

Användarupplevelser är en gren inom användbarhetsområdet som på senare år kommit att studeras alltmer. Orsaken till detta är att ny teknik medför andra krav på produkter än att produkter som sådana ska vara lätthanterliga. Produkten kan likväl ha som syfte att vara rolig att använda sig av.Studiens syfte var att studera användarupplevelser beträffande Surface-computing teknologi.Företaget Interactive Institutes innovativa Surface-computing produkt Virtual Autopsy Table fick exemplifiera Surface-computing teknologi i publika miljöer. Genom att använda denna uppmärksammade produkt som underlag är syftet att undersöka vilka designmoment som kan anses vara kritiska för upplevelsebaserad design. Studiens frågeställning blev:Vilka riktlinjer kan tas fram för att vägleda en designprocess att bli mer fokuserad påanvändarupplevelser vad gäller Surface-computing system?Med utgångspunkt från studiens datamaterial, så var en del av studiens syfte att ta fram riktlinjer.

Vem sa att det ska vara fint? : En studie om tre bildlärares syn på process och produkt i bildundervisningen

Denna studie behandlar begreppen process och produkt. Syftet är att genom ett hermeneutiskt perspektiv undersöka några bildlärares syn på begreppen process och produkt i bildundervisningen på högstadiet. Tidigare har fokus legat på elevers färdiga produkt men idag är bedömningen i bildämnet mer fokuserad på elevers process (Skolverket, 2012:3). Undersökningen genomfördes genom  kavlitativa intervjuer. Intervjufrågorna är förankrade i Lindströms (2002:4-5) process- och produktkriterier.

Kan inställningen till en IT-artefakt förändras genom användarmedverkan i designprocessens tidigaste stadium?

Ansatsen; Deltagande design inom MDI förespråkar att användare är med under hela designprocessen, även under det tidigaste skedet, före det har skissats på någon prototyp över huvudtaget. Medverkan innebär då att användarna får klargöra sina behov, åsikter och önskemål om en produkt. En speciell deltagarteknik har utvecklats för att göra detta möjligt och heter Contextual inquiry. I detta arbete har tekniken tillämpats på hyresgäster inom Skövdebostäder och har gällt produkten elektronisk anslagstavla. Hypotesen har varit att inställningen till en produkt är mer positiv när användare har deltagit i det tidigaste stadiet i designprocessen och skulle då förklaras med hjälp av ett psykologiskt "fenomen" som kallas Hawthorne-effekten.

Design av detalj till skidlift : PolePosition

Den här rapporten innehåller ett projekt, framtagningen av en stavhållare till en skidlift av typen sittlift. Projektet har utförts på Växjö universitet med stöd från handledare och i samarbete med företaget Ackurat Industriplast AB. Projektet omfattar tio veckors arbete och är på C-uppsatsnivå utfört av två studenter med högskoleingenjörsutbildning med inriktning produktutveckling & industriell design.Då ingen produkt av det här slaget existerar innefattar projektet alla steg i produktutvecklingen från förstadiet till färdig produkt. Stavhållaren är tänkt att formsprutas i plast. Stavhållaren skall placeras på liftsolens skyddsarm där det i nuläget finns reklamskyltar.

Vidareutvecling av Max 1

Denna rapport avhandlar arbetet som lett fram till det slutliga förslaget på formgivning.De problem som arbetet försökt lösa har varit hur vidareutvecklingen av en befintlig produkt kanutföras på ett smidigt och tillfredställande sätt. Att med hjälp av import och inköp av komponenterkunna försöka hitta alternativa designlösningar gentemot befintlig konstruktion.Den befintliga konstruktionen är konstruerad uteslutande utifrån att designen är en produkt avfunktionen. Solö har tagit över projektet från en tidigare konstruktör då maskinens uppfinnare varmissnöjd med hur den byggts. Den tidigare konstruktören har för att lösa vissa funktioner gjortlösningar som inte varit optimala ur ett större perspektiv, montering och kostnad t.ex.Vissa lösningar har enbart tillkommit för att lösa bristfälliga lösningar, andra för att det inte fannsnågot annat att välja på, vilket resulterat i en design som inte varit optimal.Konceptet som presenteras i slutet av denna rapport har haft som utgångspunkt att ge förslag pådesign som kan optimera monteringsarbetet och få till en kompaktare design då den befintligamaskinen består mestadels av tom volym.Fokus har legat på att ha argument för varje beslut och kunna visa på att lösningarna är baserade påverklig fakta snarare än vilda antaganden som är tagna ur luften..

Artefakter i utveckling - Om designartefakters betydelse i en utvecklingsprocess

Genom att föra samman människor med olika bakgrund och utbildning kan åtskilliga idéer skapas, nya metoder utvecklas och mer kreativa och originella designlösningar produceras. Baksidan är, att ju fler olika människor med olika bakgrund som är involverade i ett projekt desto svårare blir det att kommunicera inom gruppen av olika individer och svårare att komma vidare i en design- och utvecklingsprocess. Vi har under våren deltagit som en del i ett större programvaruutvecklingsprojekt och skapat och använt oss av flera olika designartefakter som medel för att främja samarbete, kommunikation och designarbetet av den produkt vi utvecklade. I denna uppsats beskriver vi hur dessa designartefakter har kommit till, förändrats och hur de har påverkat oss och vårt designarbete. Syftet med uppsatsen är att visa på vilket sätt man kan integrera metoder från olika discipliner i ett programvaruutvecklingsprojekt och framförallt hur arbetet med, och kring designartefakter spelar en viktig roll i utvecklingen av en produkt..

Fotobok: Bodens Fästning

Ett uppsats om arbetet bakom skapandet och produktionen av en fotobok, från idé till tryckt produkt..

Immateriella värden & design -eller ?Det skall tåla ögats slitage?

Bakgrund: I konkurrens om morgondagens konsument kommer sannolikt materiella värden inte räcka till. Företag måste också kunna erbjuda immateriella värden genom upplevelser. Ett sätt att göra detta är via produktens design. Den företagsekonomiska relevansen understyrks ytterligare av det faktum att lite forskning finns kring immateriellt värdeskapande och design. Syfte: Syftet med uppsatsen är att bidra med förståelse för hur design kan tillföra immateriella värden till en produkt.

1 Nästa sida ->